”Det finns saker man måste göra, även om det är farligt. Annars är man ingen människa utan bara en liten lort."
 
Jag måste nog erkänna att jag i mångt och mycket är en liten lort. Jag undviker ofta politiska, ideologiska och religiösa diskussioner, åtminstone i sociala medier. Men just nu är jag fylld men en så enormt stor tacksamhet för de modiga kvinnor, och män, som kämpade (och fortfarande kämpar) för kvinnors rätt och jämställdhet. Det är skrämmande att tänka att det faktiskt inte är så långt tillbaka i tiden som kvinnor inte hade rösträtt. Mycket har förändrats de senaste hundra åren, men det finns fortfarande så mycket kvar att förbättra. 
 
Men jag är tacksam. Tacksam för att jag, som kvinna, har rätt att välja vad jag vill göra med mitt liv. Jag kan studera vad jag vill, jobba med vad jag vill, älska vem jag vill. 
 
Jag är tacksam för alla de som insåg, och som fortfarande inser, att det finns saker man måste göra. Stunder när man inte kan vara tyst. Och står man där utan att göra något och utan att speak up (jag hittar ingen svensk variant av det uttrycket nu) så är man kanske ingen människa, utan bara en liten lort.

Kommentera här: